Vår pedagogiska modell

Vi utgår ifrån alla elevers individuella förmågor, behov och intressen.

I fokus för Sofiaängens pedagogiska filosofi ligger en individualiserad approach där varje elevs unika förmågor, behov och intressen står i centrum. Vi har en proaktiv organisatorisk struktur som är noggrant utvecklad för att tillhandahålla skräddarsytt, omfattande och extraordinärt stöd. Vi erbjuder många olika metoder för att lära ut och ge stöd, vilket gör det möjligt för varje elev att lära sig på sitt egna sätt.
Våra pedagoger strävar efter att möta eleverna på deras individuella utvecklingsstadier, vilket omfattar akademiska färdigheter, social kompetens, emotionell utveckling samt övergripande välbefinnande. Målet är att varje elev ska blomstra och nå sin fulla förmåga under tiden hos oss, uppnå de fastställda målen och i slutändan, känna sig upplyft, stärkt och trygg i sin personliga utveckling.
Vårt engagemang speglas i ett nära samarbete med både elever och vårdnadshavare, vilket bygger på ett salutogent perspektiv och elevernas individuella behov. Sofiaängen står på en vetenskaplig grund kombinerat med beprövad erfarenhet. Vårt bemötande präglas av lugn, omsorg och ett lågaffektiv bemötande. Genom denna metodik skapar vi en stabil grund för lärande och personlig utveckling.