Behandlingsmetoder

Behandlingsmetoder

Vi arbetar med följande metoder utifrån socialtjänstens uppdrag/vårdplan för ungdomen och hens föräldrar:
Motiverande samtal/MI
Motiverande samtal (motivational interviewing, MI) är en samtalsmetod som används för att underlätta förändringsprocesser. Samtalsledarens roll är att hjälpa klienten att formulera en egen förståelse av sitt problem, egna argument för förändring och att stärka dennes beslut och motivation att genomföra förändringen. Grundläggande i MI är att försöka förstå den andre genom ett empatiskt och reflekterande lyssnande, att inte argumentera utan undersöka motstånd och försöka få svar på varför, samt att stärka elevens tro på sin förmåga och möjligheten till förändring. Sofiaängens miljöterapeutiska arbete och samtal med ungdomarna och familjerna genomsyras av grundprinciperna i MI.

KBT/Kognitiv Beteendeterapi
KBT är en målorienterad psykoterapeutisk samtalsmetod. I KBT-samtalen på Sofiaängen arbetar psykoterapeuten tillsammans med behandlingseleven för att kartlägga elevens tankar, känslor och beteenden som upprätthåller den onda cirkeln av ångest, depressivitet och skolfrånvaro. Att psykoterapeuten kan skapa en förtroendefull relation där ungdomen känner sig förstådd och respekterad är avgörande för att eleven ska våga utmana sin ångest. Med stöd av psykoterapeuten och behandlare/specialpedagog/mentor prövas nya strategier för att skapa positiva erfarenheter i skolan och av att lyckas socialt, inlärningsmässigt och vad gäller skolnärvaro.

Psykoedukation, hemuppgifter, beteendeanalys etc kan i samråd med behandlingseleven och föräldrarna användas för att stötta hen i att utveckla nya sätt att hantera och förhålla sig till sina problem så att dessa försvinner, minskar eller inte längre utgör ett så stort hinder i livet. Behandlingselevens föräldrar är på olika sätt delaktig i behandlingen utifrån behandlingselevens och familjens behov och Sofiaängens uppdrag från socialtjänsten.

Föräldrastödjande samtal och psykoedukation
Att stötta sitt barn/ungdom som är hemmasittande och/eller lider av psykisk ohälsa, neuropsykiatriska funktionsvarianter eller bär på traumatiska erfarenheter innebär vanligen stor psykisk belastning under lång tid, hög oro och stress, osäkerhet, frustration och förtvivlan. För att föräldrarna ska orka och kunna stötta sitt barn/ungdom så bra som möjligt erbjuds föräldrasamtal, antingen på plats på Sofiaängens resursskola eller via digital länk. Föräldrarna kan få stöd och råd om hur de kan stärka barnets/ungdomens psykiska hälsa och skolnärvaro genom att arbeta med vardagliga rutiner, positiv samvaro och aktiviteter i familjen, konstruktiv kommunikation och konflikthantering etc.

Psykoedukation kring ungdomens problematik och hens behov av stöd och vägledning från föräldrarna vad gäller exempelvis förväntningar, krav, kommunikation etc är ett vanligt tema i de föräldrastödjande samtalen.
Förståelse för både ungdomens och föräldrarnas perspektiv och familjedynamiken är en grundförutsättning i de föräldrastödjande samtalen.

Familjebehandlande samtal
Samtal med ungdomen och föräldrarna tillsammans i syfte att arbeta med kommunikationen och samarbetet i familjen för att stötta ungdomens psykiska välmående och skolnärvaro, samt minska konflikter, stress- och kravbelastning i familjen. Behandlare på Sofiaängen har möjlighet att erbjuda familjebehandlande samtal på plats på skolan eller via digital länk utifrån överenskommelse med uppdragsgivare, ungdomen och föräldrarna.

Frågor om Behandlingsenheten? Frågor om skolan?

Hör gärna av dig/er till:

Annika Holm
Föreståndare 076 14 123 10
annika.holm@sofiaangen.se

Susanne Krog Jensen
Rektor 0735 22 74 22
susanne.krog-jensen@sofiaangen.se